Benchmarking
Wskaźniki będą opracowane w poniższych grupach tematycznych:
- Zestawienie informacji i danych ogólnych dotyczących Przedsiębiorstwa
- Wskaźniki dotyczące działalności wodociągowej
- Wskaźniki dotyczące działalności kanalizacyjnej
- Wskaźniki ekonomiczne
- Współpraca Uczestników w ramach projektu:
- Poufność danych i informacji
- Równy dostęp do informacji
- Ochrona własności intelektualnej
Co to jest Benchmarking?
Kryterium Przedmiotowe:
- strategiczny
- procesów
- produktów
- metod zarządzania
Kryterium Podmiotowe:
- wewnętrzny
- zewnętrzny (konkurencyjny)
- funkcjonalny
Benchmarking nie jest zwykłym naśladownictwem, nie polega jedynie na podpatrzeniu sposobu pracy innych, aby tak samo postępować u siebie. To wykrywanie czynników, które sprawiają, że analizowany proces jest wykonywany efektywnie, a następnie wskazanie podobnych możliwości we własnym przedsiębiorstwie. To uczenie się i twórcze adaptowanie najlepszych praktyk (the best practices). Benchmarking stosuje się także w sferze polityki publicznej.
Typowe fazy procesu benchmarkingu:
- wybór zagadnień do porównania
- opracowanie planu analizy i wybór metod gromadzenia danych
- określenie firm – wzorców
- zbieranie danych
- porównanie danych, analiza, przygotowanie zaleceń
- opracowanie planu wprowadzenia zmian
- wprowadzenie zmian
- uhonorowanie prac
- powtórzenie tego procesu po uwzględnieniu zmian
Pewnym widocznym etapem prac jest określenie za pomocą liczb, cech charakterystycznych dla każdego wskaźnika i porównywanie ich w grupie uczestników. Ale określenie tych wielkości nie jest celem. Określone tą drogą wskaźniki są środkiem do osiągnięcia lepszych efektów, poprawy organizacji. Celem jest przedstawienie i porównanie poszczególnych procesów produkcyjnych przedsiębiorstw biorących udział w benchmarkingu, a w następnej fazie zastosowanie ich we własnej organizacji.
Ponieważ porównywać można tylko rzeczy porównywalne, przedsiebiorstwa biorące udział w Procesie benchmarkingu powinny charakteryzować się zbliżonymi cechami. Sposobem jest podział zebranej grupy na mniejsze, których porównanie jest możliwe.
Za najważniejsze dla skuteczności benchmarkingu uznaje się:
- posiadanie wiedzy na temat koncepcji benchmarkingu
- postawę liderów i wsparcie przez kadrę menadżerską
- udokumentowanie własnych procesów
- nastawienie do dzielenia się wiedzą wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa
źródło: http://www.pwik.glogow.pl/bench/, http://www.igwp.org.pl/ oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Benchmarking