Benchmarking
Benchmarking to metoda porównania własnych rozwiązań z najlepszymi oraz ich udoskonalanie przez uczenie się od innych i wykorzystywanie ich doświadczeń. To narzędzie pozwala określić punkt, w którym znajdujemy się, na tle innych firm z branży. Pozwala określić oraz podjąć ewentualne kroki zmierzające do uzyskania lepszych efektów techniczno-ekonomicznych.
Podhalańskie Przedsiębiorstwo Komunalne uczestniczy w benchmarkingu w 11 przedsiębiorstwach średnich z sektora wod-kan oraz w projekcie ogólnopolskim organizowaną przez Izbę Gospodarczą Wodociągi Polskie. Wyniki dostępne są w siedzibie spółki.
Poniżej prezentujemy skrócony schemat działania, który chcielibyśmy zrealizować w ramach Projektu Benchmarkingu.

Wskaźniki będą opracowane w poniższych grupach tematycznych:
- Zestawienie informacji i danych ogólnych dotyczących Przedsiębiorstwa
- Wskaźniki dotyczące działalności wodociągowej
- Wskaźniki dotyczące działalności kanalizacyjnej
- Wskaźniki ekonomiczne
- Współpraca Uczestników w ramach projektu:
- Poufność danych i informacji
- Równy dostęp do informacji
- Ochrona własności intelektualnej
Co to jest Benchmarking?
Słowo „benchmarking” oznacza punkt odniesienia, pozwalający zorientować się, w którym miejscu jesteśmy, a generalną ideą benchmarkingu jest – wdrażanie u siebie cudzych pomysłów.Rodzaje benchmarkingu:
Kryterium Przedmiotowe:
- strategiczny
- procesów
- produktów
- metod zarządzania
Kryterium Podmiotowe:
- wewnętrzny
- zewnętrzny (konkurencyjny)
- funkcjonalny
Typowe fazy procesu benchmarkingu:
- wybór zagadnień do porównania
- opracowanie planu analizy i wybór metod gromadzenia danych
- określenie firm – wzorców
- zbieranie danych
- porównanie danych, analiza, przygotowanie zaleceń
- opracowanie planu wprowadzenia zmian
- wprowadzenie zmian
- uhonorowanie prac
- powtórzenie tego procesu po uwzględnieniu zmian
Ponieważ porównywać można tylko rzeczy porównywalne, przedsiebiorstwa biorące udział w Procesie benchmarkingu powinny charakteryzować się zbliżonymi cechami. Sposobem jest podział zebranej grupy na mniejsze, których porównanie jest możliwe.
Za najważniejsze dla skuteczności benchmarkingu uznaje się:
- posiadanie wiedzy na temat koncepcji benchmarkingu
- postawę liderów i wsparcie przez kadrę menadżerską
- udokumentowanie własnych procesów
- nastawienie do dzielenia się wiedzą wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa
źródło: http://www.pwik.glogow.pl/bm/ oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Benchmarking