Zawarcie umowy
Procedura przyłączenia obejmuje kilka prostych kroków:
1. Zawarcie umowy o odprowadzanie ścieków
1.1 Informacje ogólne
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późniejszymi zmianami), zwanej w dalszej części „ustawą” oraz obowiązującym Regulaminem Odprowadzania Ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest zawrzeć pisemną umowę o odprowadzanie ścieków z osobą której nieruchomość jest przyłączona do sieci, jeżeli wystąpi ona z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy z zastrzeżeniem punktów poniżej.
1.2 Wniosek o zawarcie umowy
Umowy mogą być zawierane z :
- Właścicielem nieruchomości,
- Współwłaścicielem, użytkownikiem (wieczystym), dzierżawcą, najemcą – pracownik Biura Obsługi Klienta może w takich przypadkach wymagać przedstawienia pisemnego upoważnienia wystawionego przez właściciela lub współwłaściciela, lub w przypadku użyczenia, dzierżawy, najmu – przedstawienia umowy użyczenia, dzierżawy, najmu,
- Zarządcą nieruchomości lub osobą upoważnioną przez większość współwłaścicieli (czynności w zakresie zwykłego zarządu) lub upoważnioną sądownie,
- Osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym,
- Właścicielem lub zarządcą nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, bądź w wyjątkowych sytuacjach z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym, na wniosek właściciela lub zarządcy budynku, po spełnieniu wymogów wskazanych ustawie i w Regulaminie Odprowadzania Ścieków.
- W szczególnych przypadkach, jak np. w pkt. 2b oraz 2d zawierane są umowy na czas określony.
Wniosek o zawarcie umowy ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami składany jest w Biurze Obsługi Klienta w Nowym Targu lub w Sekcji Utrzymania Sieci właściwej ze względu na lokalizację nieruchomości.(Wniosek do pobrania w pkt 2)
We wniosku o zawarcie umowy konieczne jest podanie planowanej ilości odprowadzanych ścieków, która zostanie uwzględniona w zawartej umowie (z uwzględnieniem sezonowości w przypadku ryczałtów), a także odczytu stanu wodomierza/przepływomierza, jeśli jest zamontowany. Jeżeli ilość ścieków deklarowana w tym wniosku jest większa niż ilość, na którą zostały wydane warunki techniczne, umowa nie może być zawarta, a klient powinien się zwrócić z wnioskiem o aneks bądź wydanie nowych warunków technicznych przyłączenia – w zależności od istotności zmian. Wniosek niniejszy może być złożony na dowolnym etapie przed zawarciem umowy, w dowolnej formie pisemnej.
2. Sposoby rozliczania ilości odprowadzanych ścieków
2.1 Osoby fizyczne
Rozliczanie z ilości odprowadzanych ścieków możliwe jest poprzez:
- ryczałt ustanowiony zgodnie z obowiązującymi przepisami – wymagane jest wówczas spisanie protokołu przez właściwego kierownika SUS, określającego podstawę do naliczenia ryczałtu oraz zawarcie ustalonych wartości w umowie o odprowadzanie ścieków,
- odczyty wodomierza lub urządzenia pomiarowego, którego montaż (staraniem i na koszt Odbiorcy usług) następuje przed zawarciem umowy, a w dniu zawarcia umowy dokonywany jest jego odczyt.
Montaż ww. urządzenia wykonuje się na wewnętrznej instalacji wodociągowej (w przypadku, gdy jest to wodomierz) lub na przyłączu kanalizacyjnym (przepływomierz), zgodnie z obowiązującymi przepisami, Polskimi Normami i wytycznymi producenta, w celu umożliwienia rozliczeń z PPK Sp. z o.o.
Dokumenty niezbędne do zawarcia umowy o odprowadzanie ścieków bytowych lub przemysłowych:
- wniosek o zawarcie umowy (pobierz TUTAJ)
- oświadczenie określające tytuł prawny do nieruchomości (pobierz TUTAJ)do wglądu dowód osobisty
2.2 Budynki wielolokalowe
W przypadku budynków wielolokalowych istnieje możliwość zawarcia odrębnych umów z osobami korzystającymi z lokali, na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku, jeżeli spełnione są warunki określone w Ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
- odczyty wodomierza lub urządzenia pomiarowego, którego montaż (staraniem i na koszt Odbiorcy usług) następuje przed zawarciem umowy, a w dniu zawarcia umowy dokonywany jest jego odczyt.
- Montaż ww. urządzenia wykonuje się na wewnętrznej instalacji wodociągowej (w przypadku, gdy jest to wodomierz) lub na przyłączu kanalizacyjnym (przepływomierz), zgodnie z obowiązującymi przepisami, Polskimi Normami i wytycznymi producenta, w celu umożliwienia rozliczeń z PPK Sp. z o.o.
2.3 Przedsiębiorcy
- projekt zagospodarowania działki lub terenu i dokonuje zgłoszenia w Starostwie Powiatowym budowy nie wymagającej uzyskania pozwolenia na budowę, albo
- wykonuje dokumentację wymaganą w przepisach prawa budowlanego w celu uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskuje w Starostwie Powiatowym decyzję o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę.
3. Umowa
3.1 Podpisanie umowy
- po weryfikacji wniosku przygotowywana jest umowa i następnie przekazywana jest do SUS bądź przesyłana drogą elektroniczną, bezpośrednio do wnioskodawcy lub wysyłana pocztą, w zależności od deklaracji klienta, w celu podpisania ww. umowy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Wnioskodawca otrzymuje do podpisu dwa egzemplarze umowy, nie podpisanej przez PPK.
- Po podpisaniu obu egzemplarzy umowy, wnioskodawca przekazuje oba egzemplarze do podpisu do PPK.
- Następnie jeden egzemplarz umowy zostaje przekazywany kierownikowi Sekcji, bezpośrednio Usługobiorcy lub wysyłany pocztą – w zależności od deklaracji klienta. Kierownicy Sekcji zobowiązani są do wydania umowy Usługobiorcy w terminie 14 dni. Po tym terminie, w przypadku nieodebrania przez klienta umowy zostaje ona przekazywana do BOK, a stamtąd wysyłana pocztą.
Zmiana danych w umowie i warunków umów następuje w drodze nowej umowy bądź aneksu do umowy sporządzanego w formie pisemnej.
- zmiana usługobiorcy – nowa umowa (z dniem zawarcia nowej umowy tracą moc dotychczasowe uregulowania umowne w zakresie odbioru ścieków),
- zmiana stanu prawnego nieruchomości – nowa umowa lub aneks,
- zmiana danych usługobiorcy (zmiana nazwy firmy, adresu do korespondencji, itp). – nowa umowa lub aneks), Przyjmuje się, że jeżeli Usługobiorca zmienił adres lub siedzibę i nie zawiadomił o tym Usługodawcy, to faktury oraz inne dokumenty wysyłane przez Usługodawcę zostały doręczone Usługobiorcy.
- zmiana sposobu rozliczenia – nowa umowa lub aneks,
- zmiana ilości odprowadzanych ścieków – nowa umowa lub aneks.
- przedłużenie umów terminowych – nowa umowa lub aneks.
- Przy rozwiązywaniu umowy wymagane jest zachowanie formy pisemnej zarówno przez Usługodawcę jak i Usługobiorcę. Usługobiorca może zwrócić się do PPK Sp. z o.o. z wnioskiem o rozwiązanie umowy (pobierz poniżej)
- Umowa może być rozwiązana za uprzednim 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia, z innym okresem wypowiedzenia lub bez jego zachowania – na mocy porozumienia stron, lub w trybie natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia postanowień umowy lub Regulaminu.
- Jeżeli usługobiorca nie uiścił opłat za dwa pełne okresy obrachunkowe, PPK Sp. z o.o. po uprzednim pisemnym wyznaczeniu dodatkowego siedmiodniowego terminu zapłaty wraz z powiadomieniem o skutkach jego niedotrzymania, ma prawo rozwiązać umowę.
- Umowa zawarta na czas określony ulega wygaśnięciu z chwilą upływu czasu na jaki została zawarta.
- Rozwiązanie umowy może skutkować zamknięciem przyłącza i zaprzestaniem odbioru ścieków na warunkach opisanych w ustawie.
Dodatkowe informacje
Przyłącze i urządzenia kanalizacyjne wykonane na koszt Inwestora, a także urządzenia pomiarowe i wodomierze zamontowane na koszt Inwestora pozostają jego własnością i obowiązek ich eksploatacji, utrzymania i remontowania spoczywa na Inwestorze, chyba że zawarta umowa przyłączeniowa stanowi inaczej.
PPK Sp. z o.o. ma obowiązek eksploatacji, utrzymania i remontowania tylko i wyłącznie urządzeń będących w posiadaniu Spółki.